Wednesday, March 23, 2011

Doa duduk antara dua sujud, yang sering kita abaikan..

Betapa besarnya doa yang acapkali kita ucapkan, setiap solat 17 kali sehari.
Namun tanpa kita sedari, sering kita abaikan.. sekadar sebutan di bibir, tanpa ramai memahami maksudnya, apatah lagi menghayatinya.

Penuhkan rasa rendah diri, kita mohon padaNYA..


"اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيْ (Tuhanku, ampunkanlah aku)
berdiam sejenak, seolah olah menerima hembusan angin sepoi sepoi bahasa yang nyaman

وَارْحَمْنِيْ (sayangilah aku)
ulang ulangkanlah, sehingga kita bersedia memohon permintaan kepadaNYA

وَاجْبُرْنِيْ (tutuplah aib aibku)

وَارْفَعْنِي" (angkatlah darjatku)

وَارْزُقْنِيْ (berilah aku rezeki)

وَاهْدِنِيْ (berilah aku petunjuk)

وَعَافِنِيْ (sihatkanlah aku)

وأعف عنى" (maafkanlah aku)

Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita. Betapa besarnya nilai sebuah doa ini.. sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja..

No comments:

Post a Comment